Odnośnie definicji statku to wkleję to co pisałem już na innym forum:
zgodnie z Art. 2. § 1. Kodeksu |Morskiego Statkiem morskim jest każde urządzenie pływające przeznaczone lub używane do żeglugi morskiej, zwane dalej "statkiem".
Nie każde urządzenie pływające jest statkiem morskim. Statkami morskimi nie są urządzenia pływające, których konstrukcja nie pozwala na przeciwstawienie się żywiołowi morskiemu (np. kajak, mała łódź wiosłowa, tratwa). W prawie morskim utrwaliło się przekonanie, że pływające hotele, przystanie, doki, niektóre platformy wiertnicze i dźwigi pływające nie są uważane za statki morskie. Co do zasady o uznaniu jednostki pływającej za statek morski decyduje jej przeznaczenie (świadomy zamiar właściciela statku) i sposób eksploatacji (używanie do żeglugi po morzu). Przykładowo platforma wiertnicza i dźwig pływający spełniające warunki określone w art. 2 § 1 k.m. są statkami morskimi, nawet wtedy gdy nie posiadają napędu własnego (J. Łopuski, Uprawianie żeglugi..., s. 52; zob. też M. Nesterowicz,Rozważania nad charakterem statku w orzecznictwie amerykańskim (Willard Stewart V. Dutra Construction Company), PM 2005, t. 21, s. 176–182).
Statek morski jest rzeczą ruchomą, oznaczoną co do tożsamości – res certa (przynależność państwowa, nazwa statku, port macierzysty, pojemność), złożoną (części składowe i przynależności) i niepodzielną. Chociaż statek morski jest rzeczą ruchomą zindywidualizowaną i często przyrównuje się go do osoby jako podmiotu prawa (personifikacja statku), to nie posiada on podmiotowości prawnej. Personifikowanie statku morskiego (wina statku, statkowi należy się wynagrodzenie, statek odpowiada za szkodę) jest powszechne w literaturze i przyjęte w przepisach prawnych, również w polskim k.m., np.: statek o polskiej przynależności jest obowiązany podnosić polską banderę (art. 11 k.m.), statek o polskiej przynależności obowiązany jest prowadzić dzienniki i posiadać dokumenty (art. 50 k.m.), statek odpowiada za szkodę wyrządzoną innemu statkowi (art. 218 k.m.), statek odpowiada za szkodę wyrządzoną wskutek zderzenia z jego winy (art. 258 k.m.). Personifikowanie statku morskiego wywodzi się z tradycji spółki okrętowej (ang. part-ownership). Prawo anglosaskie dopuszcza skargę przeciwko statkowi (zob. szerzej: T. Parsons, How Partnership in Vessels is Created (w:) A Treatise on Maritime Law, vol. 1, The Lawbook Exchange, Clark–New Jersey 2004, s. 82–84 i n.).